onsdag 25 augusti 2010

Vänsterpartist javisst?

Enligt SvD:s valkompass är jag vänsterpartist, i andra hand kom F! upp... Detta om något borde väll klargöra en gång för alla att sådana test är totalt meningslösa och värdelöst konstruerade. Jag menar, en av deras valfrågor handlar om jämstäldheten. De ser det som sin uppgift att lösa jämstäldheten i hemmen bland annat, och jag bara undrar, vad har politiken i människors relationer att göra? Och hur kan man och ena sidan säga att barn behöver spendera mer tid med sina föräldrar och samtidigt vilja lagstifta om att barn ska kunna vara på dagis på heltid även fast föräldern/föräldrarna inte jobbar? Jag vet det heter förskola men det tycker jag är löjligt att man inte får lov att kalla det dagis. Och nattdagis? Hur är det en försvarbar politik?
     För att inte tala om tvångsuppdelad föräldraförsäkring. Detta menar de ska främja jämstäldheten även på arbetsmarknaden, genom att man tvingar hem männen så ska det höja kvinnors löner. Är det någon som kan förklara för mig hur det resonemanget över huvudtaget är försvarbart? Javisst ska människor ha lika lön för lika arbete, det säger jag inget om, men när man tror att man kan gå in och pilla på människors frihet att själva välja i den här frågan då är man fel ute. Om ett par har problem hemma med att mannen tex inte hjälper till att laga mat osv. så kommer man inte att helt plötsligt trolla fram en pappa som mer än gärna är hemma med sitt barn och börjar spontandammsuga bara för att lagen säger så. Förövrigt tror jag inte på politik som grundar sig på omvägar, att en reform här ska lösa något där. Adressera probelemet direkt, jobba för lika lön där problemen finns, istället för att våldföra sig på människors privatliv!
     Så, vi kan konstatera att trots SvD:s fina försök att lura in mig på fel väg så kommer jag absolut inte rösta på vänterpartiet. Mitt sökande förtsätter...

(Man kan ju inte låta bli att undra dock, hur många människor som gör ett sådant test och sedan faktiskt går och röstar på det parti som fick högst procent? Scary.)

Translation:
Election next month, this is some of my thoughts on one of the political parties. I'm not gonna translate this kind of posts since the people it concerns can read the swedish version. =)

Inga kommentarer: