torsdag 19 maj 2011

Totalt förvridna perspektiv!

"Levande foster dilemma vid aborter. Aborterade foster som andas, rör sig och får självdö i sköljrummet blev för mycket för en sjuksköterska i södra Sverige... 

...bäst för att genomföra det här på ett bra och säkert sätt, och på ett sätt som gör att personalen slipper uppleva starka obehag därför att aborterade foster visar tecken på rörelse, säger Anders Printz på Socialstyrelsen..."

- Läs artikeln från dn.se HÄR.


Det är ju tryggt att de har rätt perspektiv på frågan (stark ironi), att prioritera personalens upplevelse av dödandet istället för det döende barnet! Om man kokar ner det till vad jag anser det handlar om så är det just ett dödande, vilket även framhålls i artikeln i fråga, och det är människovidrigt rent ut sagt att man här verkar anse det mer problematiskt att personalen upplever starka obehag än att ett liv avslutas. Varför är detta inte en debatt som går att få liv i i Sverige?

(Ber också om ursäkt om utifall jag sårat någons känslor med detta inlägg, det var inte min avsikt och jag tror att dom flesta som känner mig redan innan visste vart jag står i den här frågan. Prata gärna med mig om du vill så reder vi ut eventuella oklarheter!)

1 kommentar:

Helena sa...

Jag haller fullstandigt med! Vidrigt.