fredag 26 februari 2010

Inspirera mera


I vår ska lära mig springa, igen. Jag började i sommras men kom till ett abrupt slut när minusgraderna hotade att förinta mina lungor. Men redan nu är det läge att börja förbereda sig. Är man inte en van löpare är det läge att gå ut lugnt och enligt det här programmet jag snart ska dela med er så ska man från att bokstavligen talat börja som soffpotatis kunna bli redo för att springa ett maraton på bara ett år. Fast jag håller mig till första halvårets träning, jag är nöjd när jag kan springa 30 minuter i sträck utan att förgås. Vi får se hur det går, så här gör man i alla fall:

Månad 1 - ca 20 minuters rask promenad varje dag (så ofta som möjligt).

Månad 2 - Öka promenaden till 30 minuter.

Månad 3 - Nu börjar vi springa lite och tränar bara varannan dag, bra va =)
Dag 1 - Börja med att gå 10 minuter, sedan lägger du in 1 minuts löpning för att sedan gå 19 minuter.
Dag 2 - Börja med att gå 10 minuter, sedan springer du 1 minut, gå 9 minuter och spring 1 minut till, gå 9 minuter.
Sedan fortsätter du bara att lägga på en minut för vaje dag du är ute, tillslut så är du uppe i en hel halvtimme (detta är mitt mål).

Vill man fortsätta gör man såhär:

Månad 5 - Spring 15 minuter så långsamt du kan sedan vänder du och springer tillbaka samma väg fast lite fortare. Fortfarande tränar vi bara varannan dag och samma princip gäller här som för månad 3, för varje pass lägger du på 1 minut (som här i verkligheten blir 2 minuter). Efter en månad av detta så ska man enligt den här teorin kunna springa runt en mil på ca en timme.

Jag håller mig till mitt ursprungliga mål och kör månad 1-3.

Short translation:
This is my training plan for learning how to run this spring.

1 kommentar:

Karin sa...

Jag tror på dig, det kommer att gå toppen!!

Det var säkert den tävlingen ni åkte förbi. 2mil söder om Vanå (Vansbro).

Jadå jag åkte till mor & far och tittade. Hihi, man ska vara försiktig med att säga sånna där saker som "jag har klarat mig länge...". Men hoppas du är frisk nu!