fredag 19 mars 2010

Black Bean Brownies


Jag har varit på jakt nu ett tag efter ett riktigt bra brownie recept. En av mina favoritbloggar hittar du HÄR, där hittar du även en länk vidare till receptet nedan som jag för att underlätta har översatt så gott jag kan till svenska. Cup måtten har jag lämnat som de är dock eftersom jag har sådana, så dem får du konvertera själv om du kör med decelitermått ;). Har precis tagit ut dem ur ugnen nu så ni får vänta ett litet tag på mitt omdömme, spänningen är oliiidlig.

(Bilderna lånade från bloggen med receptet.)

Black Bean Brownies

Ingridienser
ca 100 g mörk blockchoklad (jag tog lite mer för säkerhetsskull)
1 cup osaltat smör (226,8 g om det hjälper)
2 cups svartabönor (skölj en aning innan användning)
1 msk vaniljextrakt eller vaniljsocker
2 msk starkt kaffe
1 drygt krm salt
4 stora ägg
1 1/2 cup brunt farin, den "blöta" sorten

Gör såhär
Sätt på ugnen på 160 grader.

Klä en ugnsform med bakplåtspapper

Smält smör och choklad, föredragsvis på spisen, rör runt så att chokladen smälter ordentligt

Mixa bönor, vaniljsocker och några skedar av chokladmixen i matberedare, ca 2 minuter tills det blir slätt

Häll över chokladmixen i en stor skål och blanda ner kaffe och salt

Vispa äggen tills de blir lätt krämiga, häll i socker och vispa ordentligt

Blanda ner bön/chokladmixen i skålen med kaffe/chokladmixen, blanda väl

Ta undan ungefär 1/2 cup av socker/äggmixen och blanda sedan ner resten i smeten, häll i ugnsformen

Vispa den sparade socker/äggixen tills den blir lätt och fluffig och ringla den sedan tvärsgående över kaksmeten. Använd en tandpetare eller liknande för att dra blandningen genom smeten och skapa en marmorering. (Det är detta som gör toppen lite krispig.)

Grädda i 45-60 minuter eller tills kakepicken kommer ut torr, mitten av kakan är genomgräddad och kanterna krispiga. Ta inte ut kakan för tidigt.

Kyl formen i kylen tills kakan blir kall. Ät! Förvaras bäst i kylen och serveras kall.


Short translation:
My favourite blogg has a link to an other blog with a very interesting recipe - Black Bean Brownies. I've been searching for a good recipe, we'll see if this is the one. Just took 'em out of the oven so you'll have to wait a bit for a review though.

(Pictures borrowed from the blog above.)

5 kommentarer:

Unknown sa...

När ska man komma och provsmaka?

Erica sa...

Jag funderade på om det skulle bli söndagens fika, men ja ska provsmaka först... Om dom "stannar hemma" så kanske jag hör av mig ;P (om de inte e för goda)

Unknown sa...

Du vågar nog inte bjuda på dom på söndag ;-)

Erica sa...

haha, du tror inte de nä =)

Anonym sa...

men hur smakade dom då??? *nyfiken*

/Linda o Felix