tisdag 9 mars 2010

Kan vi sluta felfokusera så gruvligt!


Jag har sagt det förr och jag tänker säga det igen. Jag blir så trött på allt tjaffs om jämställdhet i hemmen osv som kommer upp varje är på Internationella Kvinnodagen. Som om det bara handlar om oss här i sverige. Internationell skulle ju kunna antyda att det handlar om kvinnors situation i hela världen och vad väljer vi då att fokusera på..? vem som diskar flest gånger hemma. Jag blir så trött! Skulle man inte istället kunna prata om kvinnor i världen som verkligen lider. Försöka göra något åt deras situation. De som inte har någon form av möjligthet att hjälpa sig själva, det är dem vi behöver fokusera på och förändra för. Iförsta hand.

För övrigt vad gäller "jämställda förhållanden" så anser jag det inte alls handla om att man delar upp alla uppgifter i hemmet 50/50 som många verkar förespråka. Det är ett sammarbete att leva ihop med någon, man pratar och kommer överens, en del saker kanske bara också faller sig naturligt. Jag trivs väldigt bra med att slippa fixa bilen och klippa gräset. Så det så! Och alla löjliga mål man hör riksdagen och kommunerna sätta upp, statistik över hur barnledigheten fördelas och att målet att föräldrar delar den lika är så långt bort och det är ett stort problem. Skit saker!! Det bestämmer väll berörd familj var för sig hur det passar för dem, det kan man väll för sjuttsingen inte sitta i stockholm på en stol och dividera fram. Jag blir så trött.

Så tills vi blir av denna urlöjliga debatt som kommer upp varje år i samband med denna dag (Internationella Kvinnodagen) så förespråkar jag en ändring till "Utsatta kvinnor i världens dag".

2 kommentarer:

Tuss sa...

Hejja hejja! Jag håller med dig helt och fullt.

bubbelgum & sockervadd sa...

Helt rätt!!!!!!Mkt bra skrivet!