lördag 20 mars 2010

Det regnar från taken


Snön smälter i en rasande fart nu, vägarna har på bara en dag gått från att igår vara snöiga och hala till att idag vara nästan helt rena. Vinden fläktar nästintill ljumt mot ansiktet när jag går och solen värmer så att jackan åker av. Jag har i vinter inte sållat mig till dem som haft panik och misstro till att våren någonsin skulle komma i år (den kommer ju varje år). Jag har njutit av vintern och den extrema kylan, för jag menar hur ofta har vi så kallt att man kan göra egen snö eller pulsa midjedjupt i snön? Det är värt att uppleva, att lagra i minnesbanken. Men nu får jag nog ändå säga som Gert Fylking - Äntligen! Det är ändå nåt viss med vår, när man hör gruset knastra under skorna, eller hör drippet från stuprännorna, fågelkvitter och knoppar som brister. Klicka på den markerade texten och njut av våren en smula.

Short translation:
The snow is melting really fast now. Only yesterday the roads were covered with snow and today their not. The wind is mild against my face and the sun makes me take off my jacket. I've really enjoyed this harsh winter, the cold and the snow. although many people have been complaing about it I've loved it. I mean, how often can you make your own snow and be waist down in it trudgin? It's so worth the experience. But now I have to say - Finally! and embrace the spring. It really is something special hearing the snow melting of the rooftops, the gravel crunching under my feet and the birds singing. I linked a swedish poem by Karin Boye above and found a translated version here, (click on "here") enjoy.

1 kommentar:

Marre sa...

och så snöar det idag...